دیدبان

افزایش یک میلیون لیتری تولید روزانه بنزین کشور/ تولید سوخت جت در پالایشگاه لاوان

افزایش یک میلیون لیتری تولید روزانه بنزین کشور/ تولید سوخت جت در پالایشگاه لاوان

دیدبانپروژه توسعه و بهینه سازی پالایشگاه لاوان که در نیمه نخست سال گذشته در مجموعه پروژه های مهرماندگار دولت جای گرفت، قرار بود تا پایان سال 91 تکمیل شده و به بهره برداری برسد.

این طرح که با هدف افزایش ظرفیت پالایشی این پالایشگاه تا 80 هزار بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی، افزایش تولید بنزین، گوگردزدائی از محصولات و تولید فرآورده های نفتی براساس استاندارد یورو 4 در برنامه اجرا قرار گرفته بود، با اعلام امروز مدیرعامل شرکت پالایش نفت لاوان در هفته آینده به بهره برداری نهایی می رسد.

با بهره برداری از توسعه و بهینه سازی پالایشگاه لاوان در مجموع تولید بنزین به میزان 1.9 میلیون لیتر در روز ، تولید نفت سفید و سوخت جت هر کدام به میزان 1 میلیون لیتر در روز ، تولید نفت کوره به میزان 10 هزار لیتر در روز و تولید گاز مایع به میزان 30 هزار لیتر در روز افزایش می یابد.

از مجموع افزایش 1.9 میلیون لیتری تولید بنزین در این پالایشگاه، تا پایان سال گذشته 900 هزار لیتر به تولید پیشین پالایشگاه افزوده شده بود و اکنون با تکمیل طرح توسعه این پالایشگاه مجددا یک میلیون لیتر به تولید بنزین این پالایشگاه افزوده خواهد شد و تولید بنزین پالایشگاه لاوان که با کاهش آلاینده ها با استاندارد یورو 4 تولید می شود را به 2.8 میلیون لیتر در روز می رساند.

محمدعلی دادور مدیر عامل شرکت پالایش نفت لاوان، در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اينکه :چهارده پروژه از مجموعه طرح بهبود فرایند و بهینه سازی ظرفیت شرکت پالایش نفت لاوان همزمان با اعیاد شعبانیه با حضور مسئولان ارشد نظام اسلامی افتتاح و به بهره برداری می‌رسد افزود: با اجرای این پروژه ها، تولید بنزین این پالایشگاه از یک میلیون و 80 هزار به دو میلیون و 800 هزار لیتر در روز، نفت‌گاز از یک میلیون و هفتصد به چهار میلیون لیتر در روز و گاز مایع نیز از 30 تن به 100 تن در روز افزایش می یابد.

دادور با بیان اینکه با افتتاح این واحدها کیفیت فرآورده های تولیدی بنزین این پالایشگاه به استاندارد یورو 4 ارتقاء می یابد، تصریح کرد: کاهش میزان نفت کوره تولیدی پالایشگاه از 37 درصد خوراک به 20 درصد، از دیگر دستاوردهای اجرای این پروژه ها است .

مدیر عامل پالایشگاه لاوان میزان سرمایه گذاری در این پروژه های چهارده گانه را بیش از 370 میلیارد ریال و 77 میلیون یورو عنوان کرد و افزود: این چهارده پروژه از مجموعه پروژه های طرح بهبود فرایند و بهینه سازی ظرفیت این پالایشگاه به عنوان یکی از طرح های مهر ماندگار شامل واحدهای تصفیه هیدروژنی و تبدیل کاتالیستی نفتای سنگین (واحد 1300)، تقطیر در خلا، مخازن ذخیره سازی خوراک و فرآورده های نفتی، شبکه تولید و توزیع برق، واحد تولید و توزیع آب شیرین است.

وی واحدهای تولید و توزیع بخار و آب مقطر برگشتی (Polisher)، تولید و توزیع هوای فشرده، شبکه برداشت و توزیع آب دریا، شبکه جمع آوری و سوزاندن گازهای مشعل، احداث ساختمان آزمایشگاه و کارگاه مرکزی، مخزن آب صنعتی، خرید و نصب دکل رادیو و راه اندازی تجهیزات بی‌سیم، خرید تجهیزات و ماشین آلات آتش نشانی و احداث ساختمان آموزش را از دیگر واحدهای آماده افتتاح در هفته آینده عنوان کرد.

دادور همچنین تصریح کرد: احداث واحد سرویس های جانبی نیز که شامل ‌ چهار دستگاه توربین بخار مولد برق هر یک به ظرفیت 7 مگاوات، احداث 12 مخزن ذخیره سازی خوراک و فرآورده های نفتی با ظرفیت 240 میلیون لیتر و احداث تولید آب شیرین به میزان چهار میلیون و هشتصد هزار لیتر در روز از پروژه های تمام شده این طرح محسوب می شود.

پیش از این فاز یک طرح بزرگ بهبود فرایند و بهینه سازی ظرفیت پالایشگاه لاوان شامل احداث واحدهای تقطیر در جو که اهداف طرح را در بخش بهینه سازی ظرفیت محقق ساخته است، سال 90 به بهره برداری رسید.

با افتتاح و بهره برداری از این فاز ضمن افزایش ظرفیت پالایش نفت خام شرکت پالایش نفت لاوان از 30 هزار به 50 هزار بشکه در روز، ظرفیت تولید گاز مایع از 30 تن به 110 تن در روز، نفت گاز از یک میلیون و 756 میلیون لیتر به دو میلیون و 751 میلیون لیتر در روز افزایش یافت.

تولید محصول جدید نفتا به میزان یک میلیون و 913 هزار لیتر در روز، کاهش تولید فرآورده های سنگین (نفت کوره) و افزایش تولید فرآورده‌های سبک با ارزش همچون بنزین خام از دستاوردهای فاز یک این پروژه بود.

دادور با تاکيد براينکه کيفيت فراورده هاي توليدي مطابق با استاندار يورو 4 است افزود: با اجراي اين پروژه ها ميزان نفت کوره توليدي پالايشگاه از 37درصد خوراک به 20 درصد کاهش پيدا کرده است.

وي، افزايش ظرفيت پالايش نفت خام از 30 هزار به 60 هزاربشکه در روز، کاهش توليد فراورده هاي سنگين(نفت کوره)، ظرفيت توليد فراورده هاي سبک باارزش(گاز مايع، بنزين،سوخت جت و نفت گاز)، توليد فراورده هاي نفتي مطابق با استاندارهاي جهاني(يورو 4)، کاهش آلاينده هاي زيست محيطي، بهبود عملکرد اقتصادي شرکت و بهينه سازي مصرف انرژي، فراهم گرديدن زمينه هاي اشتغال مولد و مستمر،ارتقاء سطح دانش و تجربه نيروي انساني و ايجاد بسترهاي لازم براي تربيت نيروهاي متخصص را از دستاوردهاي طرح بهبود فرآيند و بهينه سازي ظرفيت پالايشگاه نفت لاوان عنوان کرد.


دادور، دسترسي آسان به آبراه هاي بين المللي و داخلي، قرارگرفتن در منطقه ويژه اقتصادي لاوان، وجود ترمينال هاي مختلف هوايي، دريايي براي جابجايي افراد، کالا و فراورده ها، تاسيس قطب سوم انرژي و پتروشيمي کشور در منطقه ويژه اقتصادي لاوان را از شاخص هاي استراتژيک و منحصربفرد شرکت لاوان برشمرد.


وي تاکيد کرد: براي احداث واحد تصفيه هيدروژني و تبديل کاتاليستي نفتاي سنگين اعتباري بيش از 105 ميليارد ريال و بيش از 20 ميليون يورو همچنين براي احداث واحد تقطير در خلا حدود 32ميليارد ريال و در حدود 719 هزار يورو هزينه شده است.

مديرعامل شرکت نفت پالايش لاوان، افزايش ظرفيت توليد و اضافه شدن VB به توليدات شرکت، ايجاد ارزش افزوده و رشد شاخص هاي اقتصادي، افزايش توان عملکردي نيروي انساني، احداث مخازن ذخيره سازي خوراک و فراورده هاي نفتي، اضافه شدن 12 دستگاه مخزن ذخيره سازي، افزايش 240 ميليون ليتر، احداث شبکه توليد و توزيع برق، اضافه شدن 4 دستگاه توربين بخار مولد برق هريک به ظرفيت 7 مگاوات به توليد برق پالايشگاه، احداث واحد توليد و توزيع آب شيرين، احداث واحد توليد و توزيع بخار و آب مقطربرگشتي را از دستاوردهاي اجرايي اين پالايشگاه برشمرد.


وي همچنين از احداث واحد توليد و توزيع هواي فشرده، شبکه برداشت و توزيع آب دريا، جمع آوري و سوزاندن گازهاي مشعل، ساخت آزمايشگاه و کارگاه مرکزي، مخزن آب صنعتي و نيز خريد و نصب دکل راديو و راه اندازي تجهيزات بي سيم، خريد تجهيزات و ماشين آلات آتش نشاني خبر داد.


منبع: باشگاه خبرنگاران

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران